Statystycznie wynika, że uszkodzenie to dotyczy 72% komputerów zakupionych w przeciągu ostatnich 4 lat. Czym jest spowodowane? Zazwyczaj przegrzaniem układu chłodzenia a dokładnie kurzem gromadzącym się pomiędzy radiatorem a wentylatorem. Problem ten dotyczy głównie układów graficznych, które są połączone w całość układem chłodzenia z procesorem. Wynik przegrzania to powstawanie zimnych lutów czy zwarcia między punktami lutowniczymi. Mamy w tym momencie odpowiedź jak ważną czynnością jest systematyczne czyszczenie wnętrza komputera z kurzu i wymiana past termoprzewodzących na omawianych układach. To jest tak ważna czynność jak w przełożeniu na motoryzacje systematyczne pilnowanie poziomu płynu chłodniczego – zarówno w jednym jak i drugim przypadku rezultaty nie dopilnowania kosztują kilkakrotnie razy więcej niż koszty zapobiegania.
Problem ten będzie stopniowo nasilał się, gdyż karty graficzne stają się coraz bardziej wydajne a tym samym wymagają bardziej wydajnego chłodzenia. Jednak jak można uzyskać optymalne chłodzenie kiedy czynnikiem jakim kieruje się kupujący podczas zakupu laptopa jest mała waga, cicha praca, cienka obudowa czy stosunkowo dłuższa praca na baterii.
Objawami uszkodzenia układu graficznego jest zazwyczaj brak obrazu, zniekształcenia, artefakty, podział ekranu na cztery, sześć lub osiem mniejszych ekranów. Czasem objawy pojawiają się już na kilka tygodni przed całkowitym uszkodzeniem i na zmianę raz elementy graficzne wyświetlane są poprawnie a po chwili ekran zaczyna wariować, rozmywać się, występuje pikselizacja. Proszę wtedy sprawdzić, czy komputer nie przegrzewa się za mocno, nie wyłącza się sam no i przede wszystkim nie bagatelizować sprawy, jeśli rzecz jasna zależy nam na komputerze.
Sam proces reballingu w naszym serwisie opiera się demontażu komputera, dotarciu do płyty głównej i za pośrednictwem stacji lutowniczej wylutowaniu układu. Układ przechodzi kilka faz regeneracji, następnie trafia na sito i jest okulkowany, wygrzany w piecu i finalnie wlutowany z powrotem na płytę główną. Kolejna część to dwudniowe testy wydajnościowe. Zazwyczaj wygląda to tak, że komputer jest włączony 2 X 10h i przez ten czas pracuje na pełnym obciążeniu układu graficznego. Wykorzystuje się w tym celu specjalistyczne oprogramowanie, które w dużej mierze przypomina bardzo wymagającą grę komputerową. Proces ten jest na bieżąco kontrolowany a dane spływają do komputera głównego. Na koniec każdego dnia jest to jeszcze raz sprawdzane. Po zaliczeniu testów komputer jest pakowany, plombowany i odsyłany do klienta. Na naprawę klient otrzymuje pisemną gwarancje, FV lub paragon.
Wartym zaznaczenia jest fakt, że niektóre serwisy w natłoku klientów wykonują tą usługę poprzez samo wygrzewanie układu poprzez HotAir – w prawdzie 3 na 10 napraw kończą się poprawą działania, jednak wątpliwy jest ich czas poprawnej pracy. Można to porównać bardziej obrazowo do dziury w zębie nie wywołującej jeszcze bólu i naprawie poprzez założenie samej plomby – z pozoru wygląda idealnie, jednak to co będzie działo się za jakiś czas będzie mniej optymistyczne w skutkach. Często możemy spotkać serwisy, które w próbie wygrzewania układów uszkadzają płytę główną a następnie wmawiają klientowi, że do wymiany jest cała płyta. Niestety w tego typu przypadkach koszt naprawy jest diametralnie wyższy i często przy starszych komputerach nie opłacalny.
Miesięcznie wchodzi do nas na stan serwisu kilka komputerów ze znanych serwisów i warszawskich i ogólnopolskich z podobnymi objawami – 90% ratujemy, kolejne 10% to „króliki doświadczalne” wcześniejszych serwisów, które niestety już są nie do odratowania - w tych niższych kosztach.
Mówiąc o układach BGA nie zapominajmy jednak o mniej podatnych układach na uszkodzenia tj. procesory, mosty, chipsety – one też ulegają uszkodzeniu, jednak rzadziej niż układy graficzne. Koszty naprawy w tych przypadkach są podobne – objawami zazwyczaj jest brak wyświetlanego obrazu na ekranie i często brak możliwości włączenia komputera. Także jeśli przy próbie włączania komputera zaświecają się na chwilę diody, komputer nie staruje a tym samym obraz nie wyświetla się możemy mieć do czynienia z uszkodzeniem, któryś właśnie z tych układów.
Jeśli spotkał Cie podobny problem jesteśmy w stanie go rozwiązać.
Koszt usługi: od 350zł do 400zł
+48 513 727 727 serwis@axpel.pl
działamy na terenie:
Pruszków - Piastów - Komorów - Podkowa Leśna - Nadarzyn - Brwinów - Milanówek - Koszajec - Parzniew - Nowa Wieś - Kanie - Otrębusy - Moszna - Czubin - Biskupice - Józefów - Płochocin - Ożarów Mazowiecki - Bronisze - Ołtarzew - Pęcice - Michałowice - Opacz Kolonia - Raszyn - Warszawa Ursus - Janki - Warszawa Włochy - Warszawa Jelonki - Konotopa - Sokołów - Suchy Las - Strzeniówka - Domaniew - Domaniewek - Duchnice - Reguły - Wypędy - Wolica